Έχουν περάσει περισσότερα από 22 χρόνια από το θάνατο ενός από τους μεγαλύτερους βρετανούς και παγκόσμιας φήμης σκηνοθέτες, του Άλφρεντ Χίτσκοκ. Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ, ο οποίος αποκαλείται συχνά και ως «Μάστερ του σασπένς» έχει δίχως αμφιβολία αφήσει το στίγμα του στον παγκόσμιο κινηματογράφο. Χρησιμοποίησε καινοτόμες τεχνικές κινηματογράφησης, καθώς επίσης και πρωτοποριακές σκηνοθετικές πρακτικές που αποτυπώθηκαν στις ταινίες που δημιούργησε για πολλές δεκαετίες.
Κάποιες από τις πιο δημοφιλείς του ταινίες αποτελούν τα 39 σκαλοπάτια (1935), το Ρεβέκκα (1940), ο Σιωπηλός μάρτυρας (1954), ο Άνθρωπος που γνώριζε πολλά (1956), ο Δεσμώτης του ιλίγγου (1958), το Vertigo (1958), το Ψυχώ (1960), τα Πουλιά (1963) και αρκετές ακόμα ταινίες έως την τελευταία του το 1976. Συνολικά η φιλμογραφία του Άλφρεντ Χίτσκοκ περιλαμβάνει περισσότερες από 50 ταινίες, με τις πιο παλιές του της δεκαετίας του 20 να έχουν οι περισσότερες δυστυχώς χαθεί.
Οι ιδιαιτερότητες του Άλφρεντ Χίτσκοκ
Πέρα από την σκηνοθετική του διάνοια, ο Χίτσκοκ έμεινε γνωστός και για τις ιδιαιτερότητές του ως άνθρωπος και ως σκηνοθέτης. Κάποιες από αυτές είναι ευρέως γνωστές, ενώ κάποιες άλλες αποτελούν ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες της ζωής του, τις οποίες όμως δεν γνωρίζει ο περισσότερος κόσμος.
Παρακάτω θα ασχοληθούμε με κάποιες από αυτές που ίσως να γνωρίζετε αλλά ίσως πάλι και όχι. Ας δούμε όμως πρώτα επιγραμματικά κάποια ενδιαφέροντα στοιχεία από τη ζωή και τη δουλειά του, πριν μπούμε σε ποιο αναλυτικές αναφορές για κάποια άλλα ενδιαφέροντα γεγονότα.
- Απαγόρευε στους κινηματογράφους να βάζουν κόσμο στις ταινίες του, αφού η προβολή είχε ξεκινήσει.
- Δημιούργησε ένα ντοκιμαντέρ για το ολοκαύτωμα το 1945.
- Έγραψε ο ίδιος το θέμα της κινηματογράφησης στην Εγκυκλοπαίδεια Britannica.
- Ξεκίνησε τις παραγωγές ταινιών του στο βωβό κινηματογράφο την δεκαετία του 1920.
- Ήταν ο πρώτος βρετανός σκηνοθέτης που έβαλε ήχο στις ταινίες του το 1929.
- Απεχθανόταν όσο τίποτα τα αυγά, τα οποία δεν ήθελε καν να βλέπει σε οποιαδήποτε μορφή.
Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ εμφανιζόταν στις ταινίες του
Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ εμφανιζόταν στις ταινίες του. Τουλάχιστον στις περισσότερες από αυτές έκανε διάφορα περάσματα λίγων δευτερολέπτων. Αν παρατηρήσετε προσεκτικά τις ταινίες του θα τον βρείτε ως κομπάρσο σε κάποιο πλάνο, στο εξώφυλλο κάποιου περιοδικού ή εφημερίδας ή οπουδήποτε αλλού μπορεί να βάλε και να μη βάλει ο νους σας.
Ο Χίτσκοκ δεν κέρδισε ποτέ του βραβείο Όσκαρ
Τα βραβεία είναι αυτά που καταξιώνουν σε μεγάλο βαθμό τους σκηνοθέτες και τις ταινίες τους, κάτι το οποίο δεν συνέβη στην περίπτωση του Άλφρεντ Χίτσκοκ. Μπορεί να κέρδισε κατά καιρούς διάφορα εθνικά και διεθνή βραβεία, όμως δεν κατάφερε ποτέ να πάρει κάποιο βραβείο Όσκαρ για τις ταινίες του. Παρόλα αυτά ο σπουδαίος αυτός δημιουργός κέρδισε επάξια την υστεροφημία του, με πολλές από τις ταινίες του να θεωρούνται αριστούργημα μέχρι και σήμερα.
Χρησιμοποιούσε φυσικό ήχο στις ταινίες
Μία από τις καινοτομίες του Άλφρεντ Χίτσκοκ ήταν η χρήση φυσικού ήχους στις ταινίες του. Αυτό δεν ήτανε κάτι που συνηθιζόταν στις αρχές τουλάχιστον και τα μέσα του 20ου αιώνα. Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ κατέγραφε φυσικούς ήχους από την περιοχή στην οποία γύριζε την κάθε ταινία του και στη συνέχεια τους χρησιμοποιούσε στο μιξάζ και στο μοντάζ. Αυτό συνέβαινε για όλους τους ήχους της ταινίας πλην της μουσικής φυσικά, η ηχογράφηση της οποίας γινόταν σε στούντιο.
Χρηματοδότησε ο ίδιος στην ταινία Ψυχώ
Μία από τις πιο διάσημες ταινίες του Χίτσκοκ ήταν δίχως αμφιβολία το Ψυχώ. Ωστόσο, ο Άλφρεντ Χίτσκοκ δυσκολεύτηκε πολύ να βρει χρηματοδότηση για τη συγκεκριμένη ταινία με αποτέλεσμα να χρηματοδοτήσει ο ίδιος τελικά τα γυρίσματά της. Είχε αρχικά προσεγγίσει την Paramount Pictures στην οποία όμως δεν άρεσε ιδιαίτερα το σενάριο. Διαπραγματεύτηκε με την εταιρεία και κατάφερε να χρηματοδοτήσει μεν ο ίδιος την ταινία, αλλά με αντάλλαγμα το 60% των πνευματικών δικαιωμάτων της. Αυτό αποδείχτηκε οικονομικά εξαιρετικά προσοδοφόρο για τον ίδιο, γιατί η ταινία γνώρισε τελικά τεράστια εμπορική επιτυχία, παρότι χρησιμοποίησε ένα ιδιαίτερα φθηνό ασπρόμαυρο φιλμ για να περιορίσει το κόστος της παραγωγής.
Η σύζυγος του Χίτσκοκ έγραψε πολλά από τα σενάρια των ταινιών του
Πέρα από τον Άλφρεντ, ιδιαίτερα ταλαντούχα ήταν και η σύζυγός του Άλμα Ρεβίλ. Σε μία εποχή κατά την οποία το Hollywood ήταν πλήρως ανδροκρατούμενο, έγραψε πάρα πολλά και επιτυχημένα σενάρια για τις ταινίες του συζύγου της. Ταινίες όπως τα 39 σκαλοπάτια γνώρισαν πολύ μεγάλη εμπορική επιτυχία και σε μεγάλο βαθμό αυτό οφείλεται στο σενάριό της.
Η ταινία χωρίς τέλος
Η ταινία Τα Πουλιά του Άλφρεντ Χίτσκοκ αποτελεί τη μοναδική ταινία από όλες όσες γύρισε στην οποία στους τίτλους τέλους δεν αναγράφεται πουθενά η λέξη “Τέλος”, όπως συνηθιζόταν έως τότε. Ο ιδιοφυής σκηνοθέτης αποφάσισε να αφήσει μία αίσθηση φόβου στην ταινία, αφήνοντας τη “ανοιχτή”, χωρίς δηλαδή να έχει δώσει και επίσημα κάποιο τέλος.
Δεν ήθελε καθόλου να δει τις ταινίες του
Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ είχε δηλώσει πως δεν είχε παρακολουθήσει πολλές από τις ταινίες του. Ο λόγος δεν ήταν γιατί δεν τις θεωρούσε καλές, αλλά επειδή φοβόταν. Ακούγεται εντυπωσιακό, αλλά ο σκηνοθέτης αυτών τον πολύ ατμοσφαιρικών ταινιών αναρωτιόταν και ο ίδιος πως ήταν δυνατόν οι άνθρωποι να μπορούν να παρακολουθούν τις ταινίες του, τις οποίες θεωρούσε τρομακτικές.
Είχε κατηγορηθεί για σεξουαλικές παρενοχλήσεις
Υπάρχει δυστυχώς και ένα σκοτεινό γεγονός στη μεγάλη καριέρα του Χίτσκοκ. Τη δεκαετία του 1960 υπήρξαν αρκετές κατηγορίες από συνεργάτιδες και πρωταγωνίστριες του πως είχαν υποστεί σεξουαλική παρενόχληση από τον ίδιο. Η πιο διάσημη κατηγορία ήταν από την πρωταγωνίστρια της ταινίας τα πουλιά, Τίπι Χέντρεν, η οποία είχε αναφέρει πως ο σκηνοθέτης την παρενοχλούσε την ώρα που πραγματοποιούνταν τα γυρίσματα και μάλιστα την είχε απειλήσει πολλές φορές προκειμένου να την κάνει να ενδώσει στις σεξουαλικές του ορέξεις.